18.12.08

Muzak 2008


Vel, det er snart slutt på året. Hva i all verden skjedde med 2008, tro? For en gangs skyld har jeg ikke hamstret plastikk og kjemikalier i form av cd-plater, men lånt de fra biblioteket, streamet over nettet eller kjøpt de digitalt på itunes. For en som har over 700 plater (i følge Rate Your Music)etter å ha solgt unna ganske mange, har det vært litt rart at det i 2008 bare ble kjøpt tre plater. Men det føles på en måte godt at opphopningen har stoppet litt opp. De sju hundre platene jeg har er i tillegg ført over til mediasenteret i stua, så jeg slipper å ha de framme. Helt supert. Jeg trodde det skulle bli vemodig å ikke ha det fysiske produktet i nærheten, men det går helt fint... Nå er det snakk om kanskje femti plater som jeg virkelig VIL ha tilgjengelig. Ellers går det i å plukke fram et par i ny og ne for å bruke i bilen. Til tross for at bilen er relativt ny er det dessverre en Saab med et neandertalersystem av et stereoanlegg.
2008 var året da Guns N' roses kom med plata det tok 15 år å lage, uten at det ble så mye mer vellykket av den grunn. På den positive sida må jeg trekke fram at Kent lanserte en samleboks som er helt fantastisk. Selv om jeg hadde det meste (om ikke alt) fra før, så var dette altså en av de tre fysiske musikkproduktene som ble kjøpt. Den andre var en trippelCD med barnesanger - også til bruk i bilen... den tredje var en utgivelse som jeg bare MÅTTE ha, ettersom det var D-A-Ds nyeste plate det var snakk om. En special edition av Monster Philsophy måtte det derfor investeres i... Og plata skuffer ikke. De to siste D-A-D har vært knallbra, de.
Opplevelsen med iTunes har altså vært positiv selv om man ikke akkurat er noen Mac-fantast...

En sjekk på last.fm viser hva jeg har spilt mest i året som gikk. Det gir nok ikke et helt realistisk bilde. Musikk spilt på jobb er ikke talt med, musikk spilt på ipod er ikke talt med...

1 J.K. Rowling – UnknownTitle 53 (ok, dette skyldes at det var tusen sanger som inngikk i lydboka The deathly hallows...)
2 The Free Design – Love You 20 (Tror Lill Anita må ta skylda)
3 Knutsen & Ludvigsen – Dum og Deilig 17 (Tror Mari på ta skylda)
4 D-A-D – Sleeping My Day Away 12 (Her begynner vi nok å nærme oss ja...)
5 Bruce Springsteen – Radio Nowhere 10
5 Muse – Starlight 10
5 Morten Harket – Movies 10
5 Bo Kaspers Orkester – Dansa på min grav 10
9 Vamp – Tir n'a Noir 9
9 D-A-D – Bad Craziness 9
9 Mötley Crüe – Don't Go Away Mad (Just Go Away) 9
12 Hardcore Superstar – Sensitive To The Lighy 8
12 Bloodlights – One Eye Open 8
14 R.E.M. – Losing My Religion 7
14 a-ha – Hunting High and Low 7

Ellers kan last.fm også opplyse at jeg har spilt over 400 D-A-D-låter, men bare 242 kent...

Ingen kommentarer: