20.11.09

Ting som MÅ bli film!!

Etterhvert så kommer den ene etter den andre storfilmen basert på milepæler i litteratur og kultur fra oppveksten. I år har vi så langt fått den flotte WATCHMEN (med en add-on i form av Tales of the black freighter), den forferdelige The Spirit og den elleville Wolverine-filmen. Flere begivenheter står i kø framover også, som f.eks. Hobbiten.
Det er stas med nye Tim Burton-fortellinger, men det er også stas når han og andre tar for seg gamle favoritter som f.eks. Charlie og sjokoladefabrikken - og snart kommer Alice in Wonderland! Andre store opplevelser tidligere har vært da Ringenes Herre ble film og den supervoldelige filmatiseringen av den praktfulle Frank Miller-tegneserien 300.

Her er en liste over de fem største som jeg IKKE tror det kommer film om på en stund (men kanskje det er under planlegging?)

1. Elfquest
Den tegneserien jeg har lest desidert flest ganger. Gravde meg dypt inn i Ulverytternes verden fra 6-7-årsalderen tror jeg, og har fremdeles disse som store favoritter. Har anbefalt disse til en hel dunge mennesker, og alle som er litt eventyrlystent anlagt har tatt i mot de med glede. Litt usikker på om jeg vil ha en tegnet, dataanimert eller reel versjon av disse heltene, men kanskje en tegnefilm i 2D a la Snøhvit-looken til Walt Disney hadde vært perfekt? Og hvem skulle uansett ha bekledd roller som småvokste krigshelter på ulver og rein! Salma Hayek som Leetah? Det ser imidlertid til å være ting på gang...

2. The gunslinger/ The Dark Tower
Denne ser det faktisk ut som at det er planer om å filme. Serien om the Dark Tower er så filmatisk i oppbygging og form at det er nesten rart det ikke er film allerede. Men håper vi IKKE går en vanlig King-realisering i møte her... Med filmatisering av gamle bøker av Stephen King friskt i minne er det grunn til å grueglede seg (Joda, Frihetens regn fortjener sin topplassering på imDB...). King har også en annen favoritt som jeg gjerne skulle se noen forsøke seg på å lage film av, nemlig boka Gerald's Game. DET hadde vært en utfordring.

3. Bone
Et flott episk eventyr som kanskje kan 3D-animeres framfor å 2D-tegnes? Jeg trodde lenge at Bone var en tøysete tegneserie om kosedyr (datteren har faktisk Bone som kosebamse), men etter at Torkel lånte meg hele serien så viste det seg å være en serie av Ringenes Herre-proporsjoner! Fantastisk bra, og veldig originalt. Det er også laget et par ganske så underholdende dataspill av denne serien, og hele serien har nettopp kommet ut fullstendig i fargebokform. Den holder også på å komme ut på norsk i tre svære bind.

4. Fantomet
Jepp, denne min o'store barndoms helt har blitt filmatisert før, med Billy Zane som den amerikanske The Phantom. En litt oppjazzet versjon, det der, og det hadde vært knall å se den ordentlige Lee Falks Fantomet på lerretet igjen! Hodeskallegrotten...Sala Palmer... TomTom...Hero...Guran...Jungelpatruljen... en hel jungelkultur designet i flotte (dog ikke helt geografisk korrekte) Bengal.

5. Trollkrittet
Et mesterverk som jeg heldigvis fant igjen på barnerommet. Zinken Hopp har skrevet denne boka som gjorde kjempeinntrykk med sin originale fortelling og form. Krittet som hadde egenskapen å gi liv til det som ble tegnet var en veldig fascinerende forestilling, kan jeg huske.

Runner-ups: Nyinnspilling av Dick Turpin, en ikke-komisk Conan, Sølvpilen, Niels Henrik Abel and his times (biografisk - her tenker jeg ikke på skolefjernsyn (2FY kom aldri på VHS når man trengte det!)), Lars Saabye Christensens Beatles-trilogi og hva som helst av Jo Nesbø og Frode Grytten. Det ser faktisk også ut til at I Morgentåkedalen har noe på gang...!!!

Ingen kommentarer: