17.1.11

Statskirken

Statskirken er gammel, kristendommen enda gamlere. (En student skrev engang på eksamen til meg at "...dette var lenge siden, helt tilbake til oldkirken!") Til forskjell fra andre myter fra bronsealderen tviholder vi  ikke lenger på så mange andre av disse overtroiske konstruksjonene. Men at kristendommen fortsatt står sterkt er det ingen tvil om. Over 200 000 nordmenn er aktive i kirken,  opplyser VG om. For de som kjenner meg er det vel ingen hemmelighet at jeg er ateist, noe jeg som regel ikke bruker å skrive så mye om. Kanskje jeg burde, men jeg ser det er mange andre som skriver mye bedre enn meg om det håpløse i å holde fast på en religion som bidrar mer til verdens ødeleggelse og ondskap enn noe annet.
Jeg står faktisk fortsatt registrert i statskirken, så vidt jeg vet. Jeg tror nok det hadde blitt mye færre medlemmer dersom det bare hadde vært å logge inn på altinn.no og krysse av for om du ønsker dette medlemsskapet eller ikke. Men nå har jeg iallfall bestemt meg for å ofre de kronene det koster å sende et brev for å melde meg ut. Du finner ferdiglagde utmeldingsskjemaer på http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173, men du må altså enten møte opp personlig eller sende det i posten.

Ingen kommentarer: