19.10.11

The Phantom (filmtips)

Jeg ba vel om denne i et tidligere innlegg, da jeg blogget om hva jeg ønsket å se som film. Som liten leste jeg Fantomet hver uke, kjøpte Fantomets nærradio (et merkelig kassettprosjekt med Tom Mathiesen, Herodes Falsk o.a.) , spilte Fantometspillet og var i det hele tatt ganske med både i Bengal og Morristown. Jeg har til og med stormester grad med stjerne i Fantometklubben :D (Ble utfordret av pappa, som også var fan)
Jeg ønsket meg derfor lenge en Fantometfilm, og selv om det var laget reklamer om slikt, kom det jo aldri! Før den første Fantometfilmen kom, og i 1996 kom altså den første jeg så. Her er det Billy Zane som spiller den trikotkledde, og selv om det var et morsomt gjensyn var vel ikke filmen det helt store. I tillegg er det noe rart med den der sammenblandingen Diana Walker og Sala Palmer som oversetterne knotet det til med. Filmen er også veldig actionbasert, og det legges liten vekt på det fargerike galleriet og kulissene som hele Fantomet-sagaen legger opp til fra tegneseriene.
Nå har jeg nettopp fått sett en nyere innspilling av The Phantom, som riktignok er en TV-serie i to deler, gjort om til en tre timer lang DVD-affære. Ingen store navn på rollelista, bortsett fra Isabella Rossalini. Ikke for det, det er egentlig ganske sjarmerende skuespillere som er med i denne versjonen. Det som er litt vågalt er at man har oppdatert hele Fantometuniverset ved å hoppe over et Fantometledd og finne en bortkommen Fantometsønn som ikke vil ha den vanlige Fantometdrakten og følge kodeksen. Ganske snedig og veldig frigjørende. Den nye drakta er faktisk også... ganske... tøff... (I want one of those!)
Skal ikke si så mye mer om handlingen, og det er for all del hverken Ringenes Herre eller Citizen Kane dette, men som underholdning var det etter min mening veldig bra.


Trailer for Billy Zanes phantom



Trailer for the phantom

Ingen kommentarer: