22.1.14

Telefon

Lenge siden jeg var fan av å bruke telefon, men i forbindelse med salg og kjøp og hus har det vært den beste måten å få tak i folk på, og også til å legge litt mildt press på noen som trenger det. I dag kom turen til DNB.

Følgende "dialog" utspant seg med automaten i andre enden.

- For at vi skal hjelpe deg raskere ber vi deg svare på noen spørsmål. Hva gjelder henvendelsen?
- Purring på en årsavgift.
- Forklar nærmere hva det gjelder.
- Nei, det gjelder et purregebyr.
- Jeg oppfattet ikke hva du sa. Hva gjelder henvendelsen?

*klikk*
En av de mer vennlige robotene, Henrik
fra "Jeg regner"-bøkene vi hadde
på skolen

Etter å ha mannet meg opp igjen prøver jeg på nytt å få tak i et levende menneske i DNB. Kommer til samme automaten.
- Hva gjelder henvendelsen?
- Har fått en faktura på et gebyr jeg ikke vet hva er.
- Ønsker du kontoutskrift?
- Nei.
- Hva gjelder henvendelsen?
- Betaling av et purregebyr.
- Betaling. Forklar kort hva det gjelder.
- Det går ikke an å forklare kort hva dette gjelder.
- Du har valgt kort. Hvilket kort gjelder det?
- Ingen kort.
- OK.

*klikk*

Det viste seg at trikset var å _ikke_ trykke noen av tastene, men bare vente på svar. Så da kom det selvsagt et sprell levende menneske som fikset hele sulamitten på førti sekunder og jeg kunne rive i stykker fakturaen...

Tror vi er et stykke unna at robotene invaderer og tar over jordkloden.

Ingen kommentarer: